انواع مدل های دندهای و اتوماتیک ازکی وام (2)

در قسمت عقبی نیز گرافیک چراغ های عقبی تارا بیشترین نقد را به خود داشتند که در نمونه گرافیک چراغ ها به طور کامل تغییر کرده و در آن ها از الگوی خطی و به هم پیوسته استفاده شده است، برروی درب صندوق خطوط و حجم سازی هایی نیز صورت گرفته است، در نهایت و روی سپر خودرو یک فلاپ مشکی رنگ و دو چراغ شب نما در طرفین سپر دیده می شود. همچنین تغییر رنگ روغن و استعمال بوی سوختگی هنگام تعویض دنده نیز از نشانههای دیگری است که به شما هشدار میدهد که زمان تعویض روغن گیربکس خودرو فرا رسیده است. اما یکی از تفاوتهای اصلی بین تارا اتومات و دنده ای موضوع جعبه دنده است که در واقع مهمترین و اساسیترین تفاوت این دو نسخه از تارا ایران خودرو محسوب میشود. در مدل قبلی برای تعویض دنده راننده باید حالت دستی را فعال کند، ولی در این مدل گیربکس بدون نیاز به فعالسازی حالت دستی، راننده قادر است دنده را عوض کند و اگر دوباره دخالتی صورت ندهد، سیستم دوباره به حالت اتوماتیک برمیگردد. به همین علت است که کامیون ها و تریلی ها هر چه سنگین تر باشند ، در سراشیبی ها با دنده سنگین تری حرکت می کنند تا بتوانند با سرعت ثابت ، سرازیری را طی کنند چرا که اگر سرعتشان بالا برود ، با توجه به وزن زیادی که دارند انرژی آنها بسیار زیاد شده و ترمزشان نمی تواند آنها را متوقف رونمایی از ریرا اولین خودروی صد درصد ملی – آکادمی مالی مسعود کند. ​​​!


روغن موتور خودرو در طرح مقابل شاسی بلند ام وی ام ایکس ۲۲ از یک موتور ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی بهره میبرد که میتواند قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتنمتر را تولید کند. از نظر استهلاک و هزینههای نگهداری باید بگوییم که تارا با پیشرانه ۱۶ سوپاپ، تنفس طبیعی دارد و استهلاکش کمتر است. از طرف دیگر، ایرانخودرو در دنا پلاس از پیشرانهٔ آشنای استفاده میکند که هرچند در ابتدای تولید با مشکلاتی مواجه بود اما بهمرور ایرادات آن برطرف شدند و هماکنون یکی از پیشرانههای داخلی قابلقبول محسوب میشود. با این حال، استهلاک فنی دنا پلاس توربو نسبت به شاهین مقداری بالاتر است. این نوع گیربکس با سیستم پولی و تسمه کار میکند و مخروطهایی در هر پولی وجود دارد که از طریق تسمه به یکدیگر ارتباط دارند و با حرکت خود باعث کاهش یا افزایش شعاع تسمه زنجیری میشوند و به این ترتیب نسبتهای دنده تغییر پیدا میکند. شاهین فول یا با سانروف ساخته شده است، ولی تارا دندهای سانروف ندارد.


اما امیدواریم ماجرای قیمت گذاری شاهین برای این خودرو تکرار نشود و این محصول با قیمتی منطقی به دست خریداران برسد. اما نکته منفی و نقد اصلی به هر دو خودرو حاضر در این بررسی این است که چرا در چراغ های جلو از لنز استفاده نشده تا نور دهی بهتری را داشته باشند و این که دی لایت ها چه در تارا و چه در شاهین در قسمت پایینی سپر تعبیه شده اند. همچنین این نکته را هم در نظر بگیرید که قیمت دنا پلاس نسبت به قیمت شاهین کمی گرانتر است. اما آیینه های جانبی ابعاد بزرگی دارند ولی با کلیت طراحی خودرو هماهنگی چندانی ندارند و لازم است بازنگری اساسی در این قسمت صورت گیرد. اما در شاهین پلاس اگر آینه های جانبی را فاکتور بگیریم تناسب بین اجزای طراحی بیشتر است. در نمای جانبی آینه های جانبی با بعضی محصولات پژو سیتروئن نظیر پژو ۲۰۰۸ و… در واقع، رنگ خودرو و پوشش نانو سرامیک با یکدیگر پیوندی شیمیایی و مکانیکی برقرار میکنند و از بدنه ماشین در مقابل آسیبهای سطحی محافظت میکنند.  &;​​.


خودرو دیگنیتی از سوی دیگر، هرچند دنا هم خیلی طراحی داخلی چشمگیری ندارد و در قیاس با سدانهای چینی بازار کشورمان کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته ولی به لطف الهام گیری از کابین محصولات قدیمی هیوندای و تریمهای طرح چوب، لااقل از شاهین بهتر به نظر میرسد. از جمله نقاط قوت گیربکسهای اتوماتیک میتوان به رفاه و آسایش بیشتر راننده در ترافیکها و همچنین تعویضهای نرم و دقیق دندهها اشاره کرد. در این میان، مصرف سوخت دنا پلاس بیشتر است و اگر ماشین کممصرف میخواهید، شاهین بهتر میتواند با نیاز شما هماهنگ شود. البته میزان فضای داخلی سایپا شاهین بیشتر بوده و سرنشینان در صندلیهای ردیف عقب به فضای بیشتری دسترسی دارند. به طور کلی از لحاظ طراحی داخلی شاسی بلند ام وی ام ایکس ۲۲ در وضعیت بهتری قرار دارد، اما در بخش فضای کابین باید گفت شاهین جادارتر است. هرچند موتور شاهین به دلیل بهرهمندی از توربوشارژ گشتاور بیشتری تولید میکند اما بهطورکلی، به دلیل تکنولوژی قدیمی و سرسیلندر هشت سوپاپ، بازدهی پایینی دارد. محور کلاچ یا شافت ورودی که به هر دو اسم شناخته میشود محور گیربکس را تشکیل میدهد که به صورت یک دست در بخش ورودی محفظه گیربکس که چرخ دنده در آن قرار دارد اتصال دارد و با موتور خودرو از طریق کلاچ در ارتباط است.