گیربکس خودرو؛ وظیفه، انواع و قطعات

چرا روغن ترمز موتورم کم شده است؟(انواع+قیمت روغن ترمز) شاید استفاده مداوم از دسته دنده آزاردهنده باشد یا فشردن و رها کردن کلاچ برای ساعتها رانندگی آن هم گاهی در ترافیک منجر به خستگی فراوان راننده شود، اما بسیاری همچنان گیربکسهای دستی را به خودکار ترجیح میدهند. در این مطلب بین دو سدان سطح بالای بازار کشورمان یعنی دنا و شاهین مقایسه کاملی از طراحی آپشنها گرفته تا پیشرانه و تجربهٔ رانندگی خواهیم داشت. اما پیشرانه با ۱۶ سوپاپ طبیعی تارا را با موتور ۸ سوپاپ توربو شارژر شاهین مقایسه کنیم، تارا برنده این رقابت خواهد بود. براساس گفتههای محمد نجات، مدیر طرح ملی موتور پرخوران (EF7-TC)، از اوایل سال جاری، خودرو دنا پلاس توربو با جعبه دنده شش سرعته دستی به صورت انبوه تولید خواهد شد. یکی از مشکلات فنی تارا، فاصله نامناسب کف خودرو با زمین است که به علت نزدیکی بیش از حد به زمین، تأثیر بسیار بدی روی فرمانپذیری آن میگذارد. پژو ۲۰۷از نظر استهلاک و فرمانپذیری از شاهین بهتر است اما خودرو شاهین از امکانات، آپشنها و ایمنی بیشتری برای سرنشینان برخوردار است. برخی مواقع لازم است که موتور خودرو روشن باشد اما متوقف باشد که گیربکس این کار را به خوبی انجام میدهد. شاهین به یک موتور ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری توربو مجهز شده که میتواند قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتنمتر را به تولید برساند.  ​​​!


روغن موتور خودرو حداکثر قدرت موتور ۸ سوپاپ این خودرو برابر ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور است که باعث شده تا شتاب صفر تا صد آن به ۱۳.۵ ثانیه یا کمی بیشتر برسد. موتور ۱.۷ لیتری دنا پلاس توربو، قدرتی برابر ۱۵۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۱۵ نیوتن.متر ارائه میدهد که از طریق یک گیربکس دستی ۶ دنده به سمت محور جلو ارسال میشود. دیگنیتی یکی از محصولات گروه بهمن است که با قیمت ۷۳۵ میلیون تومان در اواسط آبان ماه در طرح پیش فروش بهمن موتور عرضه شده بود. خودرو سایپا شاهین در بخش نمای داخلی چندان جذاب به نظر نمیرسد و طرح داشبورد ام وی ام ایکس ۲۲ در سطح بهتری قرار دارد. بهخصوص استفاده از تزیینات طرح چوب در این میان و دریچههای تهویه عمودی در دو طرف نمایشگر، باعث شده تا نمای داخلی دنا پلاس کمی زیباتر به نظر برسد. در طرف دیگر دنا پلاس توربو نیز پیش از عرضه تارا، بهترین محصول تولید داخل ایران خودرو بود و در حال حاضر نیز محبوبیت بالایی در جمع مشتریان ایرانی دارد. بهطور کلی در مورد تحلیل بازار خودرو، باید بدانید که قیمت محصولات ایران خودرو کمی گرانتر از قیمت روز خودرو برای تولیدات سایپا است، زیرا در بازار آزاد محصولات ایران خودرو از جمله دنا پلاس خواهان بیشتری نسبت محصولات مشابه از گروه سایپا، نظیر شاهین دارند. &;​.


در بخش تجهیزات، شاهین ناکامی قبلی را جبران میکند زیرا سایپا در آپشنهای سدان پرچمدار خود بسیار دستودلبازتر از ایرانخودرو عمل کرده است. بازار خودرو کشورمان در بخش سدانهای اقتصادی تنوع چندانی ندارد و محصولاتی مثل شاهین و دنا پلاس رقبای اصلی همدیگر در این بازار محدود به شمار میروند. درمجموع، هرچند در این بخش باشد شاهین را برتر دانست اما دنا هم میتواند حرفهایی برای گفتن داشته باشد و نظر خریداران را جلب کند. شاهین از تولیدات سایپا است که در حال حاضر گل سرسبد خودروهای ملی این شرکت به حساب خرید و فروش حواله خودرو جانبازان – آکادمی مالی مسعود میآید. در حال حاضر بیشتر مکانیزم دستی و الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد. جعبهدندههای دستی دو دسته است که از مدل قدیمیتر اکنون فقط در موتورسیکلتها استفاده میشود. استفاده از این موتور و گیربکس باعث میشود تا شتاب صفر تا صد دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی به چیزی نزدیک به ۱۰ ثانیه برسد و حداکثر سرعت آن نیز فراتر از ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت باشد. موتور ماشین لرزش خیلی کمی دارد و گیربکس ۶ سرعته آن با موتور هماهنگ است. بهعنوان نتیجه و پاسخ به سوال شما در مورد آن که بالاخره دنا پلاس توربو ۶ دنده بخریم یا شاهین دستی، باید بگوییم که مقایسه شاهین با دنا پلاس از جنبههای مختلف قابل بحث است.


خودرو فیدلیتی

فیدلیتی بخریم یا دیگنیتی؟ واقعیت این است که قیمت فیدلیتی در قیاس با برخی سدانها و کراس اوورهایی که محصول کشورهای دیگر هستند، به نسبت ارزان تعریف شده است. بخصوص که تجربه تلخ چند سال اخیر در خصوص عرضه بسیار محدود برخی از ماشینهای جدید، مردم را تا حدودی نسبت به خرید گزینههایی تازه وارد بدبین کرده است. البته فرم مردانه پژو پارس همچنان بین بسیاری از مردم طرفداران فراوانی دارد اما با این حال نمیتواند زیبایی در حد شاهین به شما ارائه دهد. از آنجا که بازه قیمتی این دو خودروی داخلی تقریبا در یک رنج قرار میگیرد، ممکن است این سوال برای مشتریان پیش بیاید که شاهین بخریم یا دنا پلاس توربو؟ اگر خودرو شما دارای گیربکس دستی است، ممکن است هنگام تعویض دنده شاهد سخت جا خوردن آن یا صدای اضافی باشید. شاهین سایپا ماشینی جدید و زیبا به حساب میآید که ممکن است بسیاری مشتریان با دیدن آن خیلی زود تصمیم به خریدش بگیرند؛ با این وجود وقتی رقیبی مثل پژو پارس تیوفایو با همان قیمت و استهلاک فنی پایینتر به آنها پیشنهاد میشود، سوالات و تردیدهایی در ذهنشان برای خرید یکی از این دو ماشین ایرانی به وجود میآید.